Vain elämää, ei sen enempää..

lauantai 16. kesäkuuta 2012

Kummipulmia

Elikkä kuten otsikkokin jo kertoo, pähkäillään kovasti Helunalle kummeja. 
Kolmea henkilöä ollaan nyt pyydetty jo kummiksi, mutta haluttais ehkäpä lisäksi vielä yksi tai kaksi kummia. 
Mun siskonpoika oltas haluttu kummiksi, kun hän juuri nyt sopivasti suorittaa riparinkin, mutta sekin kaatui siihen kun hän täyttää 15 vuotta vasta marraskuussa. Pläääh! 
Miksi nää kummihommat on aina niin hankalia? Laskettuun aikaan on enään kaksi viikkoa ja ois kiva että kummit oisivat selvillä ennen vauvan syntymää. Ja kun lääkärikin vielä veikkaili ettei menis kovin kauaa enää synnytykseen, joten kiirettä pitää! 
Haluisin kovasti pyytää kummiksi myös jotain pitkäaikaista ystävääni, mutta kun nykyään en ole enää heidän kanssaan kovin paljon edes tekemisissä ja kaikki eivät vieläkään hyväksy minun ja peten suhdetta (vaikka eivät sitä ole sanoneetkaan, mutta sen kyllä huomaa ja kuulee muilta ihmisiltä ;)) niin en näe siinäkään mitään järkeä. 
Mitä kummius ylipäätään merkitsee suurimmalle osalle ihmisistä? Onko se "vain siistiä" olla kummi? 
Itse en tiedä millaista on olla kummi, kun minulla ei ole vielä yhtään kummilasta, enkä tiedä tuleeko edes koskaan olemaan. Sen näkee sitten aikanaan jos joku minua pyytää kummiksi :) 

Mutta nyt takaisin Helunan kummeihin. 
Tosiaan olisi mukavaa jos lapsella olisi useampi kuin kolme kummia. Jarollakin on viisi kummia ja minusta se on sopiva määrä. Ja pete tykkää kans että on useampi kummi. 
En tiedä itseni kohdalla että mistä se johtuu, mutta olen veikkaillut, että siitä kun itselläni on todella monta kummia. Ja vaikka en nykyään ole paljon edes yhteyksissä omiin kummeihini ja en tiedä muistaako osa enää edes, että ovat kummejani, niin silti minulla on muutama todella tärkeä kummi, joihin pidän kyllä yhteyttä. No taas karkasi aihe, eli takasin niihin Helunan kummeihin :)
Tuntuu että olen miettinyt pääni jo puhki kummien suhteen ja siltikään minulla ei tule yhtään sopivaa kummivaihtoehtoa enää mieleen. :( 
Yhtä tiettyä kaveriani haluaisin pyytää kummiksi, mutta hän on niin hankala tapaus, että ehkä on parempi jättää se tekemättä, valitettavasti. Tuo kaveri on aiheuttanut minulle niin paljon stressiä ja murheita, että ihan jo pelkästään oman hyvinvointini takia häntä en haluaisi nyt edes ajatella tähän kummin hommaan. Itsekästäkö? Ei minusta. 

Joten voipi olla että päädytään "vain" kolmeen kummiin, mutta siltikin haluaisin vielä pari lisää... 

Onko teillä muilla ollut hankaluuksia kummien valinnan suhteen? 

5 kommenttia:

  1. Mulla oli hankaluuksia.. Pyysin kahta ihmistä kummeiksi, jotka sitten kieltäytyivät ennen ristiäisiä JA OLI MUUTEN hankala oikeesti valita kummeja.... :D Täällä on yksi kummi ehdokas ! ;)

    VastaaPoista
  2. Mutta oikeesti kummien valitsiminen on tosi vaikeaa, minäkin ehdin miettiä tosi montaa ihmistä ennen kun edes uskalsin kysellä ketään kummiksi ! Koska pelkäsin juuri että valitsisin sellaisia ihmisiä joille periaatteessa on samantekevää pääsekö kummiksi vai ei ! Minusta kummius on oikeesti suuri kunnia, olin tosi iloinen kun minua kysyttiin Jussan kummiksi ja minusta kummin pitäisi olla kummilapsensa kanssa jne. Tai jos ei pääse katsomaan niin ainakin kyseli kummilapsen kuulumisia jne... :D Tämä on vain minun mielipide jokaisella on omansa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi vain paljon helpompaa jos ei tarvitsisi valita niitä kummeja vielä tässä vaiheessa vaan ne voisi valita vaikka sitten vasta kun lapsi on parin vuoden ikäinen :D
      Mä koen kummiuden kans suurena kunniana ja varmasti jos joskus saan kummilapsen niin aijon olla yhteyksissä häneen ja kysellä kuulumisia ja muistaa synttäripäivinä yms yms. Ja en lopeta kummina toimimista siihen kun lapsi pääsee ohi vauvaiän, nuinkin nimittäin tiedän käyneen muutaman henkilön kohalla. :(

      Poista
  3. Minulla kummit on edelleen kummeja vaikka olen jo lähes 24vuotias. Muistaa jouluna ja synttärinä. Ja samoin minä kummejani. Toinen on aina asunut kaukana mutta ei se ole estänyt olemasta kummi. Ja nyt itselläni on kaksi kummilasta, molemmat on omia serkkujani, joten niiden kanssa on muutenkin tekemisissä, mutta kummilapsi on aina kummilapsi. Kuitenkin se vähä tärkeempi =) Ku perus serkku...

    Niin ja siitä 15-vuotiaasta serkusta! Kyllä sen voi ottaa kummiksi! Se lisätään kirkon kirjoihin vasta kun on "pätevä kummi" mutta voi olla kummina jo etukäteen. Veljeni oli kummi ennen kuin oli käynyt rippikoulun. Samalla kun sai rippitodistuksen, hän saikummitodistuksen ja silloin hänet lisättiin kirkon kirjoihin. Ainakin näin tehdään.. ja on ihan yleistäkin! Niin ja voi kummeja lisätä myös parin vuoden jälkeen =)

    Siskollani oli kummipariskunta joka erosi. Ja mies ei ole ollut enää missään tekemisissä. Mutta naisen uusi mies on enemmän kuin kummisetä ja hänet on aiottu lisätä kummiluetteloon =)

    Mutta joo... kannattaa selvittää papin kanssa... tms...

    T.jenna ankelo :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kysyin kastepapilta ja hän sanoi että siskonpoikani voi ruveta kummiksi , aivan mahtavaa! :)

      Poista